vrijdag 2 november 2012

#28 Crowdsourcing en crowdfunding

#28 Crowdsourcing en crowdfunding

Crowdsourcing is me duidelijk. Ik zou het met een bepaald project wel eens willen proberen.

Crowdfunding heeft echt mijn aandacht getrokken. Ik besef me nu dat ik er op tv wel eens iets over heb gezien.
Ik vond op www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland.nl een project dat twee dagen geleden is volgeschreven. Iemand is mei jl. een consultancybedrijf gestart. De aanvraag voor kapitaal liep vanaf 18 oktber jl. Hij/zij zocht kapitaal voor het aanpassen van de website, aankoop van inventaris, werkkapitaal en het deelnemen aan een (accreditatie-opleiding.
Op de vraag waarom hij/zij de lening via Geldvoorelkaar.nl aanvroeg zei hij/zij 'Geldvoorelkaar werkt snel, effïciënt en is goedkoop.

Ik zou wel eens willen meewerken aan een project. Zien hoe het gaat. Ik besef me dat ik me eerst grondig moet verdiepen in het project op grond van de verstrekte informatie.
Voor het bibliotheekwerk zou crowdfunding wel eens toepasbaar kunnen bij het vinden van fondsen e.d. om een bepaald (vernieuws-)project - mede - te kunnen financieren. Of een project voor de jeugd waarvan je de financiering niet rond krijgt, maar dat je wel heel graag wilt realiseren.



1 opmerking:

  1. Hoi Sabine,

    In deze tijd van bezuinigingen zou de bibliotheek inderdaad eens kunnen overwegen om een beaald project via crowdfunding te financieren. Creativiteit, inzet en natuurlijk een goede voorbereiding zijn onmisbaar hierbij.

    Crowdsourcing wordt heel veel toegepast om historische archieven te digitaliseren. Een mooi voorbeeld is VeleHanden.nl een crowdsourcingsite van het stadsarchief Amsterdam.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen