vrijdag 2 november 2012

#27 Copyright

#27 Copyright

Waren de andere onderwerpen tot nu toe interessant, dit vind ik een superinteressant onderwerp. De redactie van de Windkracht 7 liep hier onlangs ook al tegenaan. Ik heb er voor mijn werk dan ook wel wat aan. Maar..., het is geen eenvoudig onderwerp!
Het zomaar kopiëren van teksten en afbeeldingen, zonder enige bronvermelding, heb ik jaren geleden al afgeleerd. 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.', sei ús mem altyd.
Overigens is deze uitspraak plagiaat? Nee joh, het is een gulden leefregel uit de 17e eeuw, dus al lang verjaard.

http://creativecommons.nl/licenties/uitleg/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons
Inderdaad, op bovengenoemde websites wordt het begrip creative commons goed uitgelegd. Desalniettemin ben ik niet van plan het uit mijn hoofd te leren. Tegen de tijd dat ik het nodig heb, zoek ik het wel weer even op.

Nu even zoeken op deze begrippen.
Kijk eens, wie hebben we daar?
http://www.flickr.com/photos/n_images/4662445009/

Weer even verder met de opdracht. Het was even zoeken, en ik wil/kan er ook weer niet té veel tijd aan besteden, maar ik heb iets gevonden:
http://www.flickr.com/photos/prettygoodshit/

Tot zover het onderwerp: copyright.





1 opmerking:

  1. Hoi Sabine,

    Een collega die de Verdiepdingen interessant vindt en ding 27 zelfs superinteressant. Fijn om te lezen!
    Dat komt natuurlijk omdat je er bij je werk ook mee te maken hebt.
    Bronvermelding: vaak doen we het een tijdje goed en vergeten het daarna weer. Goed van je, dat jij wel trouw aan bronvermelding doet.
    Je hebt verschillende foto's op Flickr bekeken en zelfs een collega gedeeltelijk verborgen achter haar camera gevonden!
    Is je trouwens ook wat opgevallen bij de foto's met een Creative Commons licentie?

    Nog een tip: je kunt "lelijke" urls in je bericht verstoppen achter woorden. Selecteer het woord, klik op link en de rest wijst zich vanzelf.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen